Food Valley Scholenconferentie 2015

80 deelnemers uit het voortgezet en hoger onderwijs kwamen woensdag 23 september bijeen op de Christelijke Hogeschool Ede om workshops te volgen met als hoofdthema Wetenschapsoriëntatie.

Tijdens deze derde editie van de Food Valley Scholenconferentie is een flink aantal bruggen geslagen tussen het voortgezet en hoger onderwijs in de regio Food Valley. De conferentie werd georganiseerd door Bètasteunpunt Wageningen en zorgde na afloop voor tevreden deelnemers. “Het is zo ontzettend belangrijk om van andere collega’s te kunnen leren.” aldus Tineke van Bergen docent aan Pallas Athene College.

Wat is wetenschap precies en welke rol zou wetenschap moeten spelen in het voortgezet onderwijs?

Dat was de centrale vraag waarmee de conferentie startte. De verschillende scholen uit het Food Valley Scholennetwerk presenteerden hun antwoorden op deze vraag. De docenten wisselden good practices uit en gingen met elkaar in gesprek over wetenschap in de klas. Er zijn scholen die een extra vak wetenschapsoriëntatie inrichten, maar ook scholen die in diverse vakken ruimte maken voor wetenschappelijke vaardigheden.

Naast de workshops over oriëntatie op wetenschap waren er ook diverse vakinhoudelijke en didactische workshops te volgen. Zo konden deelnemers workshops volgen waarin didactische concepten zoals “Flipping the classroom” en “Eduscrum” uitgelegd werden. De vakinhoud kwam onder meer terug in een workshop over experimentele evolutie. De deelnemers ontdekten hoe je het ontstaan van het leven kunt visualiseren en tegelijkertijd wat leert over begrippen als selectie, variatie en erfelijkheid.

De conferentie heeft co-creatie hoog in het vaandel staan: leren van en met elkaar. Alle regionale HO instellingen zijn inmiddels aangesloten bij Bètasteunpunt Wageningen. Bètasteunpunt Wageningen is daarmee een samenwerking geworden tussen Wageningen University, Stoas Vilentum Hogeschool, Hogeschool VHL en CHE. Samen investeren zij in een betere aansluiting tussen voortgezet en hoger onderwijs en ambiëren zij lessen aantrekkelijker te maken voor zowel docent als leerling.